Interjú Kovács András Péterrel a hamarosan megjelenő krimi-komédiájáról

Münz András: Kevesen vannak, akik ne ismernének, de azok sem tudnak mindent rólad, akik láttak már pódiumon, televízióban. Beszélnél arról, honnan indultál, hol tartasz, főként pedig, hová igyekszel?


Kovács András Péter: Jogot végeztem 2001-ben, és közben szépirodalmi terveket is babusgattam. A gimnáziumban verseket írtam, az egyetemen novellákat, inkább önterápiás jelleggel. Amikor magamat sikerült megoldanom, az írás helyét átvette a stand-up. 2006-ban Humorfesztivál, 2008-ban Karinthy-gyűrű, 2010-ben regény. Hogy hova tartok? Nem tudom. Jó lenne még sokáig stand-upolni a tévében, közben pedig egy-két évente előállni egy önálló esttel, mint a mostani Evolúció című produkcióm, és írogatni, ha éppen van miről…


M. A.: Karácsonyra jelenik meg első regényed Multigáz címen, célegyenesbe fordultál az írásával. Avasd be a reménybeli olvasót – jusson is, maradjon is –, miről, kikről olvashat benne.


K. A. P.: A regény két főhőse Topor János, egy jólelkű csaló, és Csete Máté, a szorongó kisember, akik egy prosperáló telekommunikációs cég bűnügyeibe keverednek. A cselekmény érdekes, tipikus vagy éppen szélsőséges figurák látszólag jelentéktelen, vicces kis hétköznapi történéseiből duzzad súlyos bűncselekmény-sorozattá, amit hőseinknek nem könnyű felgöngyölíteni.

M. A.: Engem az a szerencse ért, hogy már megismerhettem részleteket belőle. Rejtő jutott eszembe az olvastán, és Aszlányi, persze.


K. A. P.: Vannak példaképeim és kedvenceim. Rejtő Jenő, Parti Nagy Lajos, P. G. Wodehouse, Kurt Vonnegut. De amikor belekezdtem a regény írásába, leálltam az olvasásukkal. Ez a szöveg magától folyt ki az ujjaimból, bármiféle tudatos törekvés nélkül, így remélem, hogy a sorokból a más írókról őrzött emlékek mellett én is kiérződöm majd.

M. A.: Hogy fér meg a stand-up comedy az írással? Tudathasadásos állapot, vagy éppen hogy segítik egymást?


K. A. P.: A stand-upnak nagy hasznát veszem. A stand-up a legerősebb és leggyorsabb közönségreakció, a nevetés kiharcolásáról szól, így írás közben is az olvasó az első. A stand-upban tömörnek, feszesnek kell lennünk, nem engedhetünk meg magunknak terjengősséget és üresjáratot. Ez a regényben is visszaköszön: igyekeztem végig érdekfeszítő, humoros és izgalmas maradni, és a slusszpoénokhoz számos apró csattanón keresztül eljutni.

M. A.: Rengeteget dolgozol, kifogyhatatlannak tetsző energiákkal. Regényed is hallatlan tempóval készül. Lazítasz néha, s ha igen, mivel? Meglehet, éppen az írás a kikapcsolódás.

K. A. P.: Mondhatjuk, hogy az írás volt a kikapcsolódás, különösen a vége felé, amikor a sztori már olyan izgalmas volt, hogy „nem tudtam letenni”: nem tudtam abbahagyni az írást. Nem tudom, az olvasók is így gondolják-e majd, de én nagyon jól szórakoztam, és igen: kikapcsolódtam.

M. A.: Nem lennék meglepve, ha már formálódna a fejedben következő köteted cselekménye.


K. A. P.: Amellett, hogy a könyv bonyodalmai a végére megoldódnak – mert hát milyen krimi az, ahol nem –, a megoldás szül újabb bonyodalmakat, amikre akár legyinthetnénk is, mert mindenki azt kapja, amit érdemel; de várhatunk folytatást is, mert a cselekmény továbbgondolása nagyon sok újabb poénra ad lehetőséget.

Az interjút készítette: Münz András, Kiadói hír (Ulpius-ház)

Kovács András Péter: Multigáz

(Kétféle borítóval)

Ulpius-ház, 2010

Dumakönyvtár
ISBN: 9789632544144

A bejegyzés trackback címe:

https://bookline.blog.hu/api/trackback/id/tr882425842

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása